Jelenlegi hely

Az erdélyi táncháztalálkozó negyvenedik évfordulóján

„Kamerával a kezében” – Kallós Zoltán munkamódszere

/ Prosenszki Róbert /
prosenszki.robert képe
1978. szeptember 23-24-én került sor az első erdélyi táncháztalálkozóra Székelyudvarhelyen, aminek szakmai előkészítésében Kallós Zoltánnak kulcsszerepe volt. Kallós a hetvenes években főképp a mezőségi, gyimesi- és moldvai csángó hangszeres zene gyűjtésével és népszerűsítésével teremtett autentikus alapot a kibontakozó táncházmozgalom számára.
Fellépők a városi Művelődési Ház mellett felállított színpadon Kallós gyűjtés közben, Válaszúton, 1972-ben - Korniss Péter fotójaKallós magnóval, külső felvételt készít - Korniss Péter fotójaFotókollázs a kiállításon: "Kamerával a kezében" - Korniss Péter fotójából

Most, kerek négy évtizeddel később, egy igazán reprezentatív rendezvénysorozattal ünnepelték az erdélyi táncháztalálkozó negyvenedik évfordulóját Székelyudvarhelyen, a szeptember 14–16. közé eső hétvégén. A programban szerepelt, többek között: táncos-muzsikás felvonulás a város központjába, a Patkóba, táncházak több helyszínen, folkkocsma, néptáncoktatás felnőtteknek és gyerekeknek, kirakodóvásár, kézműves foglalkozások, népzenei koncert Kallós kevéssé ismert gyűjtéseiből a városi sportcsarnokban, amatőr és hagyományőrző néptáncegyüttesek fellépései a városi minifocipályán, akik szerte Erdélyből, Partiumból és a Bánságbál érkeztek, hogy itt találkozzanak egymással és a közönséggel.

Szombaton, szeptember 15-én, délelőtt 11 órakor nyílt meg a városi Művelődési Házban Kallós emlékére egy fotókiállítás, saját és Korniss Péter fotóiból. A kiállítás címe: „Kamerával a kezében”. A megnyitó plakátján, és az ebből a fotóból készült fotókollázson Kallós egy Zenit E típusú szovjet fényképezőgéppel a kezében néz a kamerába, mögötte kopjafák. Ez egy emblematikus kép Korniss Péter Kallósról készített fotói közül. A képek nagy része a hetvenes években készült, analógra. Másra nem is készülhetett akkor még, hiszen a digitális képalkotás csak bő három évtized múlva jutott el arra a szintre, hogy felválthatta az analógot. Kallós munkamódszere önmagában komoly elhivatottságról, kitartásról és munkabírásról tesz tanúságot, hiszen az általa összegyűjtött dalok, dallamok több ezerre tehetők. Korniss Péter művészi igényű, fekete-fehér dokumentumfotóin megfigyelhetjük, ahogyan Kallós több történelmi és néprajzi tájegységet bejárva, magnóval és „Kamerával a kezében”, a rá jellemző derűvel, nyitottsággal és emberszeretettel végzi népzenei gyűjtőmunkáját. 

Aki ezen az őszön Székelyudvarhelyen jár, szánjon rá 15 percet, és ne mulassza el megnézni ezt a fotókiállítást!