„A tudásra fordított befektetés fizeti a legmagasabb kamatot. “ Benjamin Franklin
Vlaic Ágnes iskolapszichológus ismertette a téma elméleti alapjait, én pedig beszámoltam egy kapcsolódó egyetemi kutatásról, amelyben kutatóként veszek részt.
Ezt követően játékos vetélkedők és önismeretet fejlesztő foglalkozások következtek.
A Románia Magyar Pedagógus Szövetség Hunyad megyei elnöke, Csatlós Zsófia kezdeményezésére jött létre a „PedCafé” elnevezésű innovatív, rendhagyó pedagógiai gyakorlat. Novemberben a reziliencia témaköré szervezték a találkozót. A reziliencia a pszichológiában használatos fogalomként rugalmas ellenálló képességet jelent.
A „PedCafé” olyan kezdeményezés, amely a pedagógusok számára egy jó ízű kávé mellett biztosít lehetőséget az eszmecserére és a pedagógiai munka során felmerülő problémákra és dilemmákra. A kezdeményezés segít megküzdeni azokkal az akadályokkal, melyekkel egyedül nehezen birkóznak meg a pedagógusok.
Az együttgondolkodás örömével és a szakmai fejlesztés igényével találkoznak a résztvevő pedagógusok. A mindennapok kihívásai mellett a folyamatosan változó világra való reagálással és szakmai iránymutatással egy élő szervezet létrehozására törekszünk, amely reflektál az adott kor változásaira és alkalmazkodik a pedagógiában felmerülő új igényekre. A kezdeményezést létrehozó pedagógus, Csatlós Zsófi így fogalmazott:
„...a legnagyobb ellenségünk a napjainkban kialakulóban lévő lemondó, beletörődő attitűd. Ha a közeget, amelyben élünk együtt alakítjuk, ez az attitűd is megváltozik. A lemondás átadja helyét a felelősségvállalásnak, a beletörődés helyet elkezdünk új utakat keresni.”
Arról, hogy mi az általa létrehozott kezdeményezés lényege, úgy gondolja, hogy:
„...szükségszerű egy belülről jövő igény a szakmai közösségek mindennapjaiban történő változásra, a tanuló szakmai közösségek megteremtésére. Ennek kulcsgondolata pedig az együtt gondolkodás, a bátor és innovatív tettek végrehajtása, a változás, az új perspektíva. Az iskolában, ahol tanítok, a dévai Téglás Gábor Elméleti Líceumban, kezdtük el ezeket az alkalmakat, az iskola könyvtárában teremtettem meg a kávéházi hangulatot, a kollégákkal olyan témákról beszélgettünk, ami foglalkoztatta őket: szóba került a Book Creator alkalmazás, a digitális játékok alkalmazási lehetőségei a tanórán...”
A szakmai fejlődést szemelőt tartó pedagógus a közös gondolkodásban látja a változásokra való reflektálás lényegét. A pedagógus szolgálatot hivatásnak tekinti és meggyőződéssel vallja:
„a pedagógia nem egyéni munka, sokkal inkább pedagógus közösségek összehangolt, célirányos tevékenysége, amely a gyermekek pozitív irányú fejlődésének érdekét szolgálja.”
A reziliencia témakörét feldolgozó feladatok és beszélgetések során az egymástól tanulás alkalmával inspiráló hangulat alakult ki a résztvevők között, célul tűzték ki, hogy a következő „PedCafé” alkalomra az iskola még több pedagógusát szólítják meg és vonják be az együttgondolkodásba, a szakmai fejlődés és a még professzionálisabb oktatói-nevelői munka előmozdítása érdekében. Olyan, egymást inspiráló és támogató környezet fontosságát hangsúlyozó környezetben, ahol jó együtt gondolkodni.