Jelenlegi hely

Csodás természet a Kis-Retyezát lábainál

Ahogyan a víz utat tör magának

/ Orosz Erzsébet /
orosz.erzsebet képe
Egyre többen kezdték felfedezni az erdélyi Hunyad megyében rejtőzködő természeti kincseket. E fajta értékek közé tartozik a Buta-szoros, Mária és Lázár vízesések (románul: Cheile Buții, Valea Mării, Valea Lazărului). Mivel közel vannak egymáshoz, könnyen bejárható mindhárom egy fél nap alatt.
1.cascadelevaleamarii_mariavizeses.jpg2.cascadele_valea_marii_maria_vizeses.jpg3.buta-szoros.jpg4.buta-szoros.jpg

A Zsil-völgyéből tovább vezető DN66 úton kell haladni Kimpulunyág település felé. Iránytábla jelzi, ahol le kell térni jobbra a Buta-szoroshoz. Keskeny, aszfaltozott út vezet egészen a Buta Turisztikai Központig. Az autókat leparkolva, gyalog lehet a szoros irányába haladni. A bátrabbak a patak medrében folytathatják útjukat, ahol vad, sziklás látvány fogadja őket. Nyáron, ha kevés a víz, a szűk szorosban 20 percet haladva, egy barlanghoz érünk. A szoros még folytatódik, de könnyen már nem járható.

Ismét autóba ülve és visszatérve a DN66-os útra, balra kanyarodunk, majd kb. 200 méter után ismét balra tér el az irány a Mária és Lázár vízesésekhez. Köves úton kell tovább autózni 1,8 km-t, míg elérünk egy széles, nagy kanyart, ahol parkolni lehet. Az út folytatódik a Buta menedékházhoz, de a vízesésekhez jobbra kell térni. Tíz perc gyaloglás után elérünk az elágazásához: jobbra a Lázár, balra a Mária vízesés található,

A Lázár vízeséshez vezető keskeny ösvény átvezet a Lázár patakon. Onnan kis emelkedőkkel haladunk tovább az erdőben, míg elérjük az első lépcsőt. Onnan már hallatszik a zuhatag morajlása. A vizes, csúszós sziklákon, az 5 méteres középső lépcső mellett fel lehet mászni. Így a harmadik zuhatag aljához érünk, és nyári időszakban felfrissülhetünk a szétspriccelő vízcseppektől.  Másfél óra alatt vissza lehet érni az elágazáshoz.

Kevesen tudják, hogy a balra található „Valea Mării” a Retyezát egyik olyan helye, ahol a canyoning űzhető. A hat lépcsős vízesésből a legnagyobb 35 méteres. De nemcsak azok számára látványos hely, akik védősisakkal, kötelekkel és különböző ereszkedő eszközökkel vannak felszerelve. A patak mellett a kezdő túrázók, gyerekek is megközelíthetik a vízeséseket. A nehezebb helyeken létra segíti az arra látogatókat a továbbhaladásban.

A  legalkalmasabb periódus ezeknek a helyeknek a felkeresésére június-szeptember. Tavasszal, a hóolvadás által megnő a vízbőség és előfordulhat, hogy nem lehet ezeket a látványosságokat megközelíteni. Persze, még sok más felfedezni való van a környéken, amelyekből fogok még ismertetni párat. De most  #maradjotthon, hogy nyáron szabadon járkálhass!

Még több kép a kapcsolódó galériában található.