Jelenlegi hely

Mese, mese, meskete

Drámapedagógiai foglalkozás Csoma községben

/ Rákos Ágota /
rakos.agota képe
„Annak a gyermeknek, aki mesét hallgatva nő fel, varázspálcája a saját elméje lesz, és képzelete, érzelmi intelligenciája segíti majd a megpróbáltatások közepette.” /Dr. Kádár Annamária/
A Csomai Alapiskola épületeA mese kezdeteMács Barbara mesélés közbenA gyermekek is bekapcsolódnak a mesélés folyamatába

Csoma  kisközség a történelmi Gömör-Kishont vármegye délnyugati csücskében, Fülek várától néhány kilométerre fekszik. A falu mintegy hatszáz lelket számlál, lakossága részben magyar, részben roma származású.

Csomai Alapiskola Rimaszombattól 30 km-re található. Csomán már az elmúlt század első felében működött iskola. Az iskolát akkor a római katolikus hitközség tartotta fenn, ami azt jelentette, hogy a csomai hívek fogadták fel annak tanítóját, díjlevélben meghatározott szolgáltatásokat biztosítottak neki.

A jelenlegi iskolát 1970-ben újították fel egy tantermes épülettel és tanítói lakással. Napjainkban felszereltségét tekintve egy számítógépes tanteremmel és két osztállyal rendelkezik, amelyekben összevont oktatás folyik. Egy osztályban tanul a nulladik, első és második évfolyam, másik osztályban a harmadik és negyedik évfolyam.

Jelenleg az iskolának 27 tanulója van. A tantestület két tanítónő - egyikük igazgatói funkciót is betölt -, egy nevelőnő, és egy pedagógiai asszisztens alkotja. A napköziotthon szolgáltatásait mind a 27 tanuló igénybe veszi, amely hozzájárul a szabadidő helyes eltöltéséhez, valamint a tanítási órákra való felkészüléshez.

"Minden tevékenységünkről, terveinkről tájékoztatjuk a szülőket és az iskola fenntartóját, akivel jó kapcsolat alakult ki. Az oktató – nevelő munka mellett több rendezvényre is sor kerül minden évben, pl. idősek napja, karácsonyi ünnep, betlehemezés a falusi templomban, farsang, évzáró, falunap, ahol színes kultúrműsorral  gazdagítjuk a színvonalat. Ezek az ünnepségek nagyon jó alkalmak arra, hogy a falu felé is megmutassuk, milyen sokrétű munka folyik az iskolában. A tanításon túl azzal is törődünk, hogy a tehetséges gyerekek szerepelhessenek. Igen örülünk, hogy sok olyan tanítványunk van, akikben kiváló képességek rejlenek, csak meg kell adni nekik a lehetőséget a kibontakoztatásra. Célunk, hogy tanítványaink ne csak a tanulmányi eredményekben, de más területen is megmutathassák tehetségüket.

Kisiskolánkban törekszünk olyan légkör kialakítására, melyben diákjaink jól érezhetik magukat" - mondta Pál Erzsébet, az iskola igazgatónője, aki nem csupán az iskoláról mesélt, hanem az épületet is megmutatta, és szívélyesen vendégül látott intézményükben.

Csomai látogatásom oka nem más volt, mint a Kultúráért Gömörben és Gömörön Túl Polgári Társulás 2007 óta működő szervezetének, gyakorlati működésének megfigyelése. Balázs Emese, a társulás alapító tagja céljaként tűzte ki a mese mint a tanítás, tanulás, a magyar kultúra megtartásának és továbbadásának egyik zálogának eljuttatását a Felvidéken élő gyermekek számára csakúgy, mint  magyarországi társaikhoz. Elhivatottságát mi sem tükrözi jobban, mint, hogy létszámtól és helytől függetlenül a legkisebb, legelrejtettebb településre is elviszik mesés foglalkozásukat a gyermekek legnagyobb örömére. Hiszen ez a legfontosabb, mosolyt csalni a kicsik szájára, miközben nem csupán a magyar mesék kulturális kincseivel lesznek többek, hanem a drámapedagógia alkalmazásának köszönhetően játszva tanulnak. Így valósítva meg a mesés foglalkozás hármas célját: tanulni, alkotóvá válni, a kulturális értékeket továbbadni.

A program ovisoknak és kisiskolásoknak szól, akik a foglalkozás napján a napi programjuk részeként élhetik át a mese adta élményeket. Élmények, hiszen interaktív a foglakozás, így a kicsik maguk is részesévé válhatnak a történetnek.

A mesét egy személy adja elő, aki három feladatot lát el egyszerre. Mesemondó, színész és játékmester. Mesemondóként a történet logikai szálán végighaladva meséli el a cselekményt, színészként az egyes részeket játssza el, életre keltve ezáltal a szereplőket, játékmesterként pedig a gyermekeket hívja be a történetbe. Egyes részeket a kicsik játszanak el, külön-külön vagy csoportosan. Mozognak, táncolnak, kérdésekre felelnek, mind-mind gondosan megtervezett és összeállított pedagógiai módszerek mentén haladva, annak érdekében, hogy a figyelmet az egy óra alatt végig fent lehessen tartani, valamint azért is, hogy a gyermekek érzékeire hatva különböző kompetenciáikat fejlesszék.

A Csomai Alapiskolában a rimaszombati születésű Mács Barbara volt a mesélő, aki 2017 nyarán csatlakozott a társuláshoz és szeptembertől kezdett el mesélni. Hosszabb távollét után idén költözött haza Prágából,  óvodapedagógiai tanulmányait távoktatásban folytatja. Jelenleg mint mesemondó dolgozik, emellett tanár egy magán művészeti iskolában.

A Csomán tapasztaltak megerősítették bennem azt a tudást, melyet az egyetemen szereztem mind néprajzosként, mind pedagógusként. Egy csodálatos élménnyel lettem gazdagabb, látva az elméletben lefektetett tudás gyakorlati megvalósulását.

A mese összeköt, fejleszt és megerősít.

A tapasztaltak alapján magam is szeretnék részt vállalni a Kultúráért Gömörben és Gömörön Túl Polgári Társulás munkájából, így megkezdtem a hálózat Baranya megyei bővítését.