Jelenlegi hely

"Légy jó mindhalálig!"

Élet a vicei Szent István és csicsókeresztúri Szent Anna gyermekházakban

/ Ferencz Klaudia /
ferencz.klaudia képe
A vicei ebédlő falán Móricz jól ismert mondata emlékezteti a gyermekház mindenkori lakóit, dolgozóit és látogatóit irodalmunk egyik legszebb és talán legnehezebben betartható intelmére. A világ bármely pontján szép életfeladat erre törekedni, ha mégoly nehéz is.

A vicei gyermekotthon ebédlője állandó találkozási pontot jelent. Itt zajlanak a reggelik, az álmos fogmosásból ide érkeznek a gyerekek, innen indulnak az iskolába. Itt történnek hétfőnként a munkatársi gyűlések. A mindig meleg ebéd és vacsora illata lengi be és várja haza a gyermekeket az iskolából. Itt gyülekezünk a hétvégi templomtakarítás előtt, itt pihenünk meg a kerti munkák után. Itt születésnapozunk, itt zajlanak a farsangi bulik, a társasjátékozások, közös esti horgolások és az esti tévézések is.

Csodás kilátás tárul elénk a teraszról a Vice fölé magasodó dombokra, melyek közvetlenül az udvar végén csobogó patak túloldalán emelkednek. Őszi színei legalább olyan varázslatosak voltak, mint téli tájba olvadó lejtői, melyek tökéletes helyszínt nyújtottak a nagy szánkázásokhoz.

      

 

Tevékenységeim fő helyszíne tehát a vicei Szent István Ház, amely 2002-ben épült a Magyarok Világszövetségének támogatásával. Összesen 10 gyermek befogadására alkalmas, akárcsak a 2000-ben átadott csicsókeresztúri Szent Anna ház. Mindkettő családtípusú gyermekotthon, mely az állami intézményektől eltérően nagyobb esélyt kíván adni arra, hogy az elfogadó, családias légkörben családszerű kötődések alakulhassanak ki a gyermekek és nevelők között. Ez nagyban segítheti a családból kiemelt, bántalmazott, elhagyott gyermekek esetében az egészséges személyiségfejlődést. Vallástól, nemzetiségtől függetlenül fogadnak be gyermekeket, magyar, roma, román gyermekek élnek együtt a nevelőkkel, az otthonban használt nyelv a magyar, illetve a nyelvi felzárkózásig a román nyelv is.

    

   ​

Az egyesület működése állami, szponzori, pályázati forrásból valósul meg. Számos külföldi támogató is kisebb-nagyobb mértékben nyújt támogatást. Többek között tartós élelmiszer, ruhák, használati eszközök biztosításával. Élménybeli támogatást nyújt egy német iskola, évek óta szervez nyári tábort Erdélybe, kifejezetten az egyesülettel való együttműködésben, ahol a német diákok mellett az otthon gyermekei is állandó résztvevők.

Idén a délutánok nagyrészt a nyolcadikos diákok év végi vizsgáira való felkészülésről szól, illetve a tananyag elsajátításában való segítségnyújtásról. Természetesen a tanulásban együtt töltött idő kiváló alkalmat ad  a velük való kapcsolat elmélyítésére, a bizalom kialakítására. Főként, ha a kitartó délutáni tanulások jó iskolai jegyeket eredményeznek, mert a közös sikerek teszik egyre jobb hangulatúvá, motiválóbbá az együtt eltöltött időt.

Ennek köszönhető, hogy a román nyelv tanulásába is belefogtam és a gyerekek szerint egész sikerrel veszem az akadályokat – egyúttal meglehetősen szórakoztató  mindannyiunknak, amikor "románul magyarázok" nekik. Szeretem és élvezem a közös szótározásokat és nyelvtani szabályok megértését egyaránt. Ezt is jól fel tudom használni a magyar nyelvtan párhuzamos gyakoroltatásnál, jobb megértetésénél, ami szintén vizsgaanyag. Igazán mókás délutánjaink vannak, melyeket kiegészítünk azzal, hogy délelőttönként elég gyakran veszek részt a nyolcadik osztály óráin és közösségi eseményein is, így esélyük sincs megúszni a napi tanulnivalót.

Fogadószervezetemnél elsősorban a vicei, illetve részben a csicsókeresztúri gyermekek nevelésébe, tanításába kapcsolódtam be. 

 

       

Mivel gyermekotthonról van szó, melynek nem a nagyszabású rendezvényszervezés a profilja, így inkább a kisebb, közösségre irányuló programokról beszélhetünk.

Az otthon gyermekei tevékenyen részt vesznek a település programjaiban, mint az idősek napja, a pásztorjáték, a húsvéti vagy anyák napi rendezvényeken. De részt vesznek akár a helyi szüretben, kerti munkákban vagy a templom és parókia gondozásában is. Az ő feladatuk a ministráns feladatok mellett a harangozás vagy éppen a templom nyitása-zárása is. A felelősségteljes feladatok nevelési célzatúak is – hiszen ez által is jobban beletanulnak a közösség és a majdani munka világába.

    

    

Ösztöndíjasként törzshelyem és szívem csücske a házban a tanulószoba. Itt tanulunk, itt filmezünk és a szabadidős foglalkozásoknak is helyt ad. A falakról a tanév tananyaga tekint vissza ránk, közösen rajzolt térképek, nyelvtani kisokosok, emlékeztetők, vagy szabadidős alkotások. De van, hogy sétálunk, megkeressük a domboldalon is a „tananyagot” – az őszi versek hangulatának eszközeit, a biotóp jellemzőit vagy éppen a domborzati viszonyokat ismételjük át. Így zajlanak a vicei hétköznapok a gyermekekkel, akiket szívből megkedveltem az elmúlt hét hónapban.

A fotók meséljenek tovább!