Jelenlegi hely

Vukovári magyarok Torockóra látogattak

/ Bódi Viktória /
bodi.viktoria2023 képe
A Vukovári Magyarok Egyesületének tagjaival 2023. szeptember 4-én indultunk útnak Erdélybe, hogy megismerkedjünk az ott élő szórványmagyarok életével, és felfedezzük a határon túli területek magyar emlékeit, értékeit.
Erdélyi kirándulásErdélyi kirándulásErdélyi kirándulásErdélyi kirándulás

A Vukovári Magyarok Egyesülete fontos szerepet játszik a város magyar közösségi életében. Számos összejövetelt szerveznek székhelyükön, és hagyományosnak tekinthető rendezvényeik is vannak. Az egyik legaktívabb horvátországi magyar közösség számára a magyar hagyományok és szokások őrzése kiemelt feladat. Mozgalmas időszak van mögöttünk, ezért szeptember első napjait egy feltöltődés céljával szervezett erdélyi kiránduláson töltöttük.

A szeptemberi kirándulás első napján útközben Vajdahunyad várát ismertük meg, ami Erdély leglátványosabb, teljesen épen maradt középkori vára, a várak királya. Fénykora Hunyadi János és Bethlen Gábor nevéhez köthető. Kőfargásaival, tornyaival az erdélyi reneszánsz építészet csodája.

Estére érkeztünk meg az Erdélyi-középhegység peremén fekvő Torockóra, ahol Dr. Demeter Béla vendégháza jóvoltából már várt minket a jóízű vacsora, és a kényelmes szállás.

Második nap délelőtt szálláshelyünk, az Europa Nostra díjas Torockó szépségeit jártuk be. A néprajzi múzeumban bemutatták a helyi bányászat és vasművesség múltját, a jellegzetes torockói viseletet, és festett bútorokat. Majd a falu szűk utcáin barangoltunk, érintve a piacteret, sikátort, unitárius templomot, vajort – a falukutat és vizes medencéket, háttérben a neveztes heggyel, a Székelykővel.

Délután a híres tordai sóbányát néztük meg, ahol annyi só van még, hogy az egész világnak elég lenne száz évig!

Visszaérkezve a faluba, akiknek még volt ereje, azok pedig megmászták az 1128 méter magas Székelykövet, ahonnét csodás kilátás nyílik a tájra.

Az erdélyi kirándulás harmadik napján hazafelé vettük az irányt, de útközben megálltunk Gyulafehérváron és Déván.

Gyulafehérvár egykor Erdély virágzó fővárosa volt, máig jó állapotban megmaradt az óvárosa. Fejlődése Hunyadi János ideje alatt indult meg, a család több tagjának sírhelye itt található. Bethlen Gábor itt alapította meg a híres kollégiumot. A Szent Mihály Székesegyház az egyetlen magyar nyelvű katolikus érsekség székhelye Romániában, Márton Áron püspök itt szolgált.

A három nap alatt 1600 km utat tettünk meg, három országon keresztül, két sofőrrel.

Petőfi-ösztöndíjasunk, Bódi Viktória tervezte meg számunkra ezt a szép és tartalmas utat, és hálás vagyok, amiért a programszakasz idején túl is segít nekünk, időt szán ránk. Út közben megnéztük többek között Vajdahunyad várát, Erdély legimpozánsabb középkori várát, a régió leghíresebb turisztikai látványosságát. Programunk egyik legérdekesebb része a tordai sóbánya hatalmas gyomrában tett látogatás volt. Mindannyiunknak nagyon tetszett Torockó, valóban rászolgált az Erdély legszebb faluja címre – mondta Jakumetović Rozália egyesületvezető.

Az ismeretszerző kirándulást és fellépést saját költségből, valamint a Bethlen Gábor Alapnál és a zágrábi Kisebbségi Tanácsnál elnyert támogatásból valósítottuk meg