Jelenlegi hely

Pécsen jártunk...

/ Mandácskó Eszter /
mandacsko.eszter képe
2016. februárjában a vukovári magyarokkal benyújtott és sikeresen elnyert pályázatom végett idén ősszel egy tartalmas kirándulást tervezhettem Pécs városába. Az utazás dátumául október második vasárnapját választottuk. Célom volt, hogy "Hungarikum túra" címén megmutassam a túrázó társaságnak a település belvárosának szépségeit, a Világörökség részének is tekintett ókori építészeti maradványokat, valamint a Zsolnay Negyedet. A Vukovári Magyarok Egyesületének egyik leghőbb vágya teljesült ezzel a kirándulással, a támogatást a Bethlen Gábor Alapnak köszönhetjük.
pécspécspécspécs

A közel 50 főnyi túrázóval vasárnap délelőtt először Pécs belvárosát „derítettük fel”. Egy könnyed séta keretében megcsodáltuk a Szent István tér környékét, a pécsi Székesegyházat, a Püspöki Palotát, a Levéltárat, az Ókeresztény Mauzóleumot, a Cella Septichorat, Gázi Kászim Pasa Dzsámiját, a Széchenyi tér többi gyönyörű épületét, a pécsi Nemzeti Színházat… Továbbá híres és Pécs városa számára fontos személyek szobrait is (Szepesy Ignác, Janus Pannonius, Hunyadi János…).

Kívülről megnéztük a Pécsi Nemzeti Színház épületét is  A Zsolnay-kút felé sétáltunk

A Tudásközpont KaptárjaEbédünket a Tudásközpont bisztrójában fogyasztottuk el, kérésünknek megfelelően finom magyaros gulyást és rétest kaptunk. A magyaros gulyás elfogyasztása fontos momentum volt, Horvátországban rendszerint hígabb pörköltet, avagy (magyarul írva) csobanacot készítenek, nem ismerik az említett és híres levesünket, így különlegesnek számított a "valódi" gulyás.

Az ebédet követően a délutánunkat a Zsolnay Kulturális Negyedben töltöttük. Megérkezésük után két külön csoportra oszlott a vukovári küldöttség, külön idegenvezetést kapott a „horvátos” és a „magyaros” társaság. A csoportok a tárlatvezetésnek köszönhetően behatóbban megismerték a Zsolnay család és a Negyed történetét, hátterét, a csodálatos termékeik, porcelánjaik múltját, jelenét és a készítési technológiákat.

Gyugyi-gyűjteményt is láthattuk

Láthattuk a Zsolnay Család- és Gyártörténeti című kiállítást, a Zsolnay Aranykora – Gyugyi-gyűjteményt, a Rózsaszín Zsolnay tárlatot és a Zsolnay Mauzóleumot is.

Rózsaszín Zsolnay kiállítást is láttuk  A Zsolnay Mauzóleumot is meglátogattuk

A tárlatok megtekintése közben és után még maradt idő vásárfiát is választani a kézműves boltok utcájában, az egyik látványmanufaktúrában. Végül fáradtan, de élményekkel gazdagon sétáltunk vissza a buszunkhoz és indultunk haza Vukovárra.

A mai napig boldogan beszélnek a vukovári asszonyok és urak a megtett utunkról. Örömmel nézegetik és mutogatják egymásnak és másoknak is a Zsolnay Negyedről és a porcelánokról készített képeket.

A Zsolnay Negyed kiállításaira szóló belépőket és a finom magyaros ebédet a Bethlen Gábor Alap támogatta. Köszönjük a lehetőséget!