Jelenlegi hely

Citeraoktatás Nagyszebenben

A kezdeti szárnypróbálgatások

/ Bucz Júlia /
bucz.julia képe
Mindenki kezdő valamiben, mindenki egyszer elkezd valamit. A hangszertanulással is így van ez. Népi hangszerünk, a citera könnyen elsajátítható, hálás hangszer, mellyel énekünket is kísérhetjük és jó társ a hétköznapokban is.

Első terveim között szerepelt a citeraoktatás beindítása Nagyszebenben. A terveket tett követte és október elején felvettem a kapcsolatot, Soós János, székesfehérvári citerakészítővel, akiről tudtam, hogy ajándékba is készít hangszereket rászoruló fiatalok részére, vagy olyan szervezeteknek, ahol elkel az első segítség. János egyből igent mondott és két citerát ajánlott fel első körben, de jelezte, hogy a citerák csak karácsonyra készülhetnek el, mert igen sok dolga van, sorban állnak világszerte a citeráiért. Ezért aztán nagyon megörültem, mikor pár hétre rá hívott, hogy mégis elkészültek a citerák és kettő helyett három csilingelő hangú hangszer is érkezik a nagyszebeni magyar közösségbe.

  Nagyszebeni felnött citeracsoport    Online citeraóra

Jánostól a hangszereket szülővárosomban, Balatonkenesén vehettem át egy kellemes szakmai beszélgetés során és hosszú vonatút után megérkeztek a citerák velem együtt november elején Nagyszebenbe. Így a gyerekek már ki is próbálhattak őket a novemberi Ars Hungarica Fesztiválon megrendezett citerabemutatón. A gyermekek nagyon örültek az új hangszereknek, lelkesen pengették őket. Meglepetésként mentorom Serfőző Levente, a HÍD – Szebeni Magyarok Egyesületének elnöke, a koncertem előtt élő telefonhívásban köszönte meg Soós Jánosnak a nagylelkű felajánlását, melyet a jelenlévő közönség nagy tapssal értékelt.

A citeraoktatás végül a téli szünet után 2020. január 16-tól indult be mind gyermekek, mind felnőttek számára. A három citerát kiegészítettem még két saját tanulóciterával. A citeraóráknak a HÍD - Magyar Ház adott helyet. Négy gyermekkel és két felnőttel kezdtünk, de ez a szám az első hetekben hamar megnövekedett és egyszeriben kilenc gyermek és négy fiatal felnőtt citerázott csütörtökönként. A citerahiány kiküszöbölésére, a gyermekek februártól két csoportban jártak, a csütörtöki nap mellett kedden is lett egy csoport, hogy mindenkinek jusson hangszer. Az első két hónap jó hangulatban telt, a tanulók rákaptak a citeratanulás ízére, gyorsan haladtunk, mint a cikkhez tartozó videóban is látható.

Március első két hetében az órák még élőben zajlottak. A karantén beálltával március 12-e után az online citeraoktatás először ismétlő YouTube videókkal indult, amiben átismételtem a citerázás alapjait (pengetőfogás, helyes állás, kéztartás, negyedek, nyolcadok pengetése, addig tanult dalok átjátszása, tanult ABC-s hangok lefogása, helye a hangszeren)

Aztán a tavaszi szünet után a ZOOM-on folytattuk az órákat a gyerekekkel csütörtökönként 15 órától mind a kilenc tanítványnak egyszerre.  A felnőttekkel pedig egyszer sikerült online formában egy dupla órát tartanunk.

Az online citeraoktatás nagy kihívást jelentett. Nem csak az órák megtartása miatt, hanem a hangszerek rotációja végett is. Még a tavaszi szünet előtt beszéltük a gyerekekkel, hogy a szünetre hazavihetik majd a citerát, hogy gyakorolhassanak. Már akkor azon törtem az agyam, hogyan oldjuk meg a cserét a családok között. Aztán közbeszólt a koronavírus járvány, így egyelőre szóba sem jöhetett a citerák kiosztása. De telt, múlt az idő és a gyerekek kívánsága, egyre jobban motoszkált bennem. A rotáció ötletét megbeszéltem előzetesen mentorommal és ő támogatott ebben. Így április utolsó hetétől kiosztottuk a citerákat. Mivel az állomáshelyemen maradtam, így első körben én szállítottam ki a gyerekeknek a citerákat, behangolva, lefertőtlenítve. Az öt hangszer tehát hetente vándorolt új tulajdonosához és egy gyermek megtarthatta két hétre az egyiket. A cseréknél maximálisan számíthattam a szülők segítségére. A családokat kértem, hogy az egyes cserék után fertőtlenítsék le a hangszereket, vagy helyezzék egy-két napra karanténba. A citeraóra hasonlóan folyt, mint élőben, de az órák során sokat ismételtünk, lassabban haladtunk. Ez azt jelentette, hogy az élőben már elsajátított dalok mellé a karantén alatt csak 2 új dalt kottáztunk le és tanultunk meg. Azt tartottam fontosnak, hogy a meglévő alap tudásuk mélyüljön, hiszen csak januárban kezdtük a munkát és 2 hónap után át kellett váltaniuk online tanulásra. Bármilyen hangszer tanulásának elején fontos, hogy a helyes mozdulatok, tartás rögzüljenek. Ezek megtartása volt számomra az egyik elsődleges cél. Másodlagos célként pedig azt tűztem ki, hogy a hangszer iránti szeretet mindenképpen megmaradjon a gyerekekben még ebben a virtuális formában is. Azoknál, akiknél éppen nem volt citera, ugyanúgy játszattam velük is a dalokat, levegőben pengetve, a citera fénymásolt változatán játszva és közben énekelve, hogy ne maradjon ki a gyakorlás. A kilenc gyermekből átlagosan hét gyermek vett részt a ZOOM-os online órákon és emellett kisebb testvérek is bekukkantottak az órákra.

A gyermekek kívánságára, a nagyszebeni citeraévad szabadtéri koncerttel zárult az Astra Múzeumban. De erről a kalandról egy következő írásomban számolok be, mert a történet megér egy külön cikket.